5 tips om hashtags slim in te zetten

Een onderwerp dat velen beroert, die hashtags. Er zijn veel manieren om ze (slim of minder slim) in te zetten. Sommigen gebruiken ze overvloedig, anderen gewoon niet. Tijdens mijn workshops en in de Facebookgroep van mijn online cursus Instagram Inspiratie komen hier ook vragen over.

So I get you. Die hasthags, dat is me wel een paar mouwen. Er wordt zoveel over gezegd en geschreven, dat je het soms even niet meer weet!

Hoe zit dat nu eigenlijk met die hashtags?

Een hashtag is een woord met een #-symbool ervoor. Het is in een zoekwoord, Instagrammers klikken op deze hashtags onder een post of in Stories. Je kan er ook in de Explore functie van Instagram (het vergrootglaasje onderaan je account) naar op zoek. Je mag een hashtag zien als het ‘categoriseren’ van je foto. Je geeft er de kenmerken aan die jij wil.

Waarom zou je hashtags gebruiken?

Berichten met hashtags kunnen door anderen gevonden worden. Ben jij bijvoorbeeld fotograaf en gebruik je de hashtag ‘businesshoot’, dan kan het dat ik jou tegen kom tijdens het scrollen en zoeken naar voorbeelden voor mijn volgende shoot. Zo kom ik op je pagina en heb je een mogelijke volger en potentiële klant bij. Fijn toch!

5 tips om hashtags slim in te zetten

1 - NIET TE GROOT EN NIET TE KLEIN

Een hashtag is best niet te klein, en niet te groot. Wat bedoel ik daarmee? Ga op het vergrootglas staan in je account en zoek daar op hashtags.

Ik ga verder op het voorbeeld van de fotograaf. Gebruik je dan bijvoorbeeld de hashtag ‘photoshoot’, dan zie je dat hier meer dan 94 miljoen foto’s onder zitten. Dit is véél te veel om als ondernemer in op te vallen. Onder deze hashtag worden elke minuut duizenden nieuwe foto’s geplaatst, bijna niet te doen dus om hier in op te vallen.

hashtags

Beter is dus om naar specifiekere hashtags te gaan zoeken. Maar, zoals de titel het zegt, ook geen te kleine hashtags want dan wordt je natuurlijk ook niet opgepikt.

Hoe groot is een goeie hashtag dan?

Daar zijn nogal wat verschillende meningen over te vinden op het net, en elke social media expert zegt bij wijze van spreke iets anders. Ik raad aan om een mix te gebruiken van niche hashtags (heel specifieke) en grotere hashtags (tot maximum 500 000).

2 - GEBRUIK HASHTAGS IN JE STORIES

Ja, je leest het goed. Zet ook hashtags in als je Instagram Stories maakt. Vind je dit lelijk staan op je foto of filmpje? No worries, ik vind dat ook!

Wat kan je doen? Ofwel maak je je hashtags zo klein (met je vinger kan je ze vergroten of verkleinen) dat ze amper leesbaar zijn. Ofwel zet je ze achter een sticker (een locatie tag of een GIF ofzo) zodat ze zo ook niet zichtbaar zijn. Ze zijn dan niet te zien voor je volgers maar je kan er wel op gevonden worden! Goeie deal hé?

3 - EVALUEER EN LEER

Wist je dat je kan kijken of de hashtags die jij gebruikt ook effectief werken?

Ga onder een bericht op je feed staan en klik op ‘statistieken bekijken’. Swipe dan omhoog om gedetailleerde berichtstatistieken te krijgen.

Let op: enkel als je een business account hebt kan je statistieken bekijken (ik raad dit dan ook zeer sterk aan!). Scrol hierna naar onder, zo kan je zien bij weergaven hoeveel daarvan er gegenereerd door het gebruik van hashtags.

hashtags.jpg

Bij deze post zie je dus dat ik via hashtags 108 weergaven heb gekregen. Zo kan je vervolgens gaan vergelijken met je andere posts en conclusies gaan trekken wat betreft de hashtags die je gebruikt.

4 - WISSEL VOLDOENDE AF

Nadat je jouw hashtag onderzoekje hebt gedaan (niet te groot/niet te klein) en een lijst hebt samengesteld, kan je dit meerdere keren gaan gebruiken. Zorg er wel voor dat je niet elke keer hetzelfde lijstje gebruikt, hier is Instagram niet zo’n fan van.

Wissel dus genoeg af en maak verschillende lijstjes. Bv. (en we gaan weer verder met het voorbeeldje van de fotograaf) een ljistje met hashtags voor wanneer je een achter de schermen foto deelt, voor wanneer je een huwelijksreportage deelt, voor wanneer je een newbornshoot afwerkt, …

Maak zo een 5-tal lijstjes in bv. je notitie app waar je telkens naar kan terug grijpen. Kopieer en plak dit lijstje onder je nieuwe post et voilà. Als je dit doet, vul het lijstje dan nog aan met enkele specifieke hashtags voor de desbetreffende foto zoals de locatie of dergelijke, zodat je lijstje toch elke keer nét dat tikkeltje anders is. Instagram will like you ;-)

5 - BEDENK EEN EIGEN HASHTAG

Met een eigen hashtag kan je buzz creëren rond je eigen merk. Zo heb ik voor mijn blog Reismicrobe de hashtag reismicrobe (duh!), die ik zelf gebruik onder elke post maar ik heb ook de hashtag globetrottendgezin, waaronder ik andere gezinnen wil inspireren om ook te reizen met hun gezin. En guess what, die hashtag wordt veel gebruikt door andere reislustige ouders. Heel leuk om te zien, te volgen en te commenten voor mij. Dat niet alleen, ik groei er ook door, omdat ik zo door andere accounts ontdekt wordt.

Drie keer raden van wie onderstaande hashtag is?

echte post.PNG

Van POST NL off course! Zij riepen deze hashtag zelf in het leven want wie wil nu de hashtag postnl gebruiken? Echt aantrekkelijk is dat niet, maar deze natuurlijk wel. De mooiste creaties komen boven drijven en je krijgt er zin van om zelf nog eens iets écht op de post te doen! Win win!

En de fotograaf uit ons voorbeeld? Die kan bijvoorbeeld ‘shotbyannemieke’ kiezen (ik verzin maar wat!). Probeer creatief uit de hoek te komen maar maak het ook niet te ingewikkeld. Moedig je volgers ook aan om deze hashtag te gebruiken door er bijvoorbeeld naar te verwijzen in je bio.

That’s it! Step up your hashtag game mensen… Succes ;-)

Ppppssttt! Heb jij het naast hashtags ook vaak moeilijk met inspiratie blijven vinden voor je social media? Check mijn 52 weken Instagram Inspiratie cursus hier

NIes CoolsComment