Bloggen voor je bedrijf: dit levert het je op!

Het is een dingetje hé, dat bloggen. Het is bijna zoals social media. Je weet als zaakvoerder dat het ‘moet’, maar je investeert er vooralsnog niet in. Geen tijd, geen zin of geen know how. Het is nochtans niet moeilijk en het levert je als bedrijf héél wat voordelen op.

Ik kan het niet genoeg benadrukken, bloggen is héél belangrijk. Na e-mail marketing en social media is content marketing de belangrijkste tool om klanten naar je toe te trekken. Content marketing omvat het creëren van inhoud, dus ook blogs voor je website. Het is een eenvoudige en goedkope manier om meer bezoek op je website te krijgen.

Moest je dus nog twijfelen om er in te vliegen, laat deze 5 voordelen je dan overhalen!

Een blik achter de schermen

Je lezers krijgen een blik achter de schermen van je bedrijf. Dit maakt dat ze je sneller gaan vertrouwen voor een aankoop, ze weten hoe het er bij jou aan toe gaat en hoe je te werk gaat. Deel bijvoorbeeld ‘een dag in het leven van…’. Zo krijgen potentiële klanten een idee van wie jij bent, hoe je met je klanten omgaat en wat je waarden en normen zijn. Zo kunnen mensen snel aanvoelen of het matcht!

Het is goedkoper dan adverteren

Adverteren op Instagram, Facebook, LinkedIn, in een magazine of wie weet zelfs op televisie: het kan flink oplopen. Een blog hoeft je helemaal niets te kosten, behalve dan de tijd die je er in steekt. Blogs zijn ook ‘permanent’ en blijven langere tijd op je website staan, dus ze blijven ook verkeer trekken. Een advertentie is sneller ‘weg’.

Je krijgt een experten status

Je klanten en je volgers zullen je gaan beschouwen als expert als je voor hen nuttige info deelt. Je blijft top of mind bij (potentiële) klanten waardoor ze meteen aan jou gaan denken als ze je nodig hebben. Stel, ik volg al jaren een lingeriewinkel op Instagram. In de zomer schrijven ze een blog over ‘5 trendy badpakken die je buikje verbergen’. Ik zie dat passeren op Instagram en denk: ah jaaaaa die hebben ook badpakken. Ik ga dat instant lezen, word zo blij van die leuke prints én de verhullende stof en patat: ik bestel er gelijk eentje op hun webshop of spring later die week in de auto richting hun winkel. See how it works?

Hoger scoren in de zoekresultaten

Bloggen voor je bedrijf is een must voor de zoekresultaten van je website. Blog je slim en verwerk je goed een aantal belangrijke zoekwoorden in een blog, dan word je sneller gevonden op zoekmachines als Google. Je website zelf scoort ook hoger omdat Google detecteert of er regelmatig nieuwe content verschijnt op je website. Is dit zo, dan ranken ze je jouw content hoger.

Je geeft je bedrijf een gezicht

Door jezelf en je team te tonen op je blog, maak je je je merk en je bedrijf een stuk menselijker. Je bedrijf gaat zo vertrouwd aanvoelen, mensen kunnen een ‘gezicht plakken’ op de zaakvoerders. En laat dat nu net zijn wat mensen soms nodig hebben om over te gaan tot kopen: een vertrouwd gezicht. Want mensen kopen van mensen.


Wil je starten met bloggen of je blog verbeteren? Super, ik geef je nog enkele tips:

  1. Hou je doelgroep in het achterhoofd bij het schrijven, zorg dat het op maat is van je ideale klant. Wie wil je bereiken?

  2. Zit je verlegen om onderwerpen? Denk na over welke vragen jij vaak krijgt via mail of berichtjes. Dàt zijn dingen die je klanten willen weten.

  3. Blog regelmatig. Probeer er een frequentie in te krijgen zoals wekelijks of maandelijks en houd dit vol.

  4. Denk goed na over de opbouw van je blog! Zorg voor een titel die doet klikken en bouw je artikel verder mooi op zodat het goed leesbaar is.

Succes met je blog!

P.S. Wil je starten met bloggen of je blog skills aanscherpen? Inspiratie op doen en titels leren schrijven? Volg dan een blog workshop bij mij en ga naar huis met veel blog goesting en massa’s inspiratie!

Wil je meer blogtips? Volg me op social media voor dagelijkse tips over Instagram, Facebook & bloggen.

NIes Cools