Valsspelers op Instagram: zo herken je jouw cheating collega's

Het is algemeen geweten, er wordt een potje vals gespeeld op Instagram. Toen ik hier vorige week mijn licht over liet schijnen op mijn account, kreeg ik heel wat reacties. Ik vroeg jullie namelijk of jullie benieuwd waren naar de technieken die gebruikt worden, om ze zo beter te kunnen herkennen bij concurrenten of collega’s. Het antwoord was volmondig JA. Jullie zijn stiekem heel benieuwd naar de schimmige tactieken die worden toegepast.

Mensen vragen mij daarnaast ook heel vaak ‘WAAROM?’, omdat het toch nog zoveel gedaan wordt. Voor veel mensen hangt er heel wat van Instagram af, business namelijk. Geld. Ofwel verdienen ze geld met hun account zelf (influencers) ofwel zijn het ondernemers die meer klanten willen. Een influencer die volgers koopt en daardoor niet 50 maar 250 euro voor z’n Instagram post kan vragen, die is op het eerste zicht beter af met die gekochte volgers. Op korte termijn dan. Want al snel zullen de bedrijven waarmee hij/zij samenwerkt, merken dat er weinig geliket of gereageerd wordt op het desbetreffende account. En dat zal alarmbellen doen rinkelen.

Ik neem jullie mee op weg langs de meest gebruikte technieken, tactieken, … die ik ken. Vul hieronder in een reactie gerust aan als jij nog meer manieren kent.

VOLGERS EN LIKES KOPEN

Ik vermoed dat deze niet nieuw is voor jullie. Er bestaan websites waar je volgers en likes kan kopen.

Een snel Google rondje deed mij op een Nederlandse website stoten waar je voor 2,65 euro 100 likes kan kopen voor je foto. Voor 19,50 euro heb je er 2000 likes op je foto bij. Can you imagine. Betalen om leuk gevonden te worden. Jawel.

Ook volgers kan je kopen, daar betaal je iets meer voor natuurlijk. Voor 1000 volgers betaal je 15,95 euro (op diezelfde website, prijzen variëren van aanbieder tot aanbieder). Ga je full out en wil je er 25 000 volgers bij dan betaal je 145 euro. Goeie deal toch?

Als het allemaal zo goedkoop en zo gemakkelijk is, waarom is het dan geen goed idee om dit te doen? Zoals de titel van dit artikel zegt, het is en blijft vals spelen. Je groeit niet écht, je koopt je groei. En dit gaat zich ook gewoon kei hard wreken in je engagement. Die volgers zijn fake accounts speciaal gemaakt om te kunnen verkopen, zij gaan dus nooit reageren op je posts. Dus je hebt dan misschien wel plots 15 000 volgers maar krijgt net als ervoor maar 3 reacties onder een post. Dat is duidelijk. Zij zullen, als je ondernemer bent, ook nooit iets van je kopen. Wat heb je er dan aan?

Hoe herken je trouwens een valse volger? Helaas wordt dit moeilijker om te doorprikken want de vele websites die volgers verkopen willen natuurlijk dat ze zo echt mogelijk lijken maar toch… Ga naar het account waarvan je het vermoeden hebt dat hij/zij volgers koopt. Klik op de volgers van dat account en scroll eens door de volgers. Zie je veel accounts die ‘leeg’ zijn, dan mag je een rode vlag in de lucht steken. Met een ‘leeg account’ bedoel ik: profielen met weinig tot geen eigen foto’s en die zelf wél duizenden of net heel weinig andere mensen volgen. Vaak heten deze accounts ongeveer zo: styla71077: eerst wat letters, daarna wat cijfers.

Helaas zie ik nog al te vaak dat mensen dit niet ‘doorhebben’, niet enkel de Instagrammer maar bedrijven en merken die met bv. influencers samen werken. Gelukkig zie ik stilaan een mooie trend dat er vaker naar authenticiteit wordt gekeken en minder naar het aantal volgers. Laat dat alsjeblief zo blijven.

Volgers of likes kopen? Héél slecht idee dus. Het doet je account meer kwaad dan goed.

Je hebt beter een kleine groep écht betrokken volgers dan een grote groep die niet écht geïnteresseerd is in wat je zegt. Amen.

BOTS DIE IN JOUW NAAM REAGEREN OF LIKEN

Het woord ‘bot’ zegt het al. Dit zijn ‘robots’ die voor jou het werk doen. Je geeft je account naam en je wachtwoord in bij een website die dit voor je zal doen (let op: ook dit is op zich al ‘gevaarlijk’ want Instagram zelf houdt echt niet van accounts die overal hun naam en wachtwoord achterlaten).

photo-1482159702276-ac2a4db65c1a.jpg

In die website geef je dan in welke accounts je wil dat bereikt worden: bv. ik wil mij focussen op ondernemende vrouwen die hulp willen bij social media. Je gaat dan een aantal hashtags ingeven waarvan je weet dat je doelgroep die gebruikt of daar op zoekt. De website gaat die hashtags dan bekijken en de foto’s onder die hashtag liken. Je kan ook specifiek je doelgroep ingeven bv. Belgische vrouwen tussen 25 en 35.

Je kan die bot ook inzetten om te gaan reageren, dat zul je vast al wel eens zijn tegengekomen. “Cool account”, “love your pictures” “so nice what you say there…" en andere crap. Dit is naast heel onnozel ook nog eens heel gevaarlijk want het is en blijft een computer die het voor je doet, dus die ziet/leest niet alles. Zo postte er een vrouw een hartverscheurende post over een miskraam die ze had ervaren, reageert iemand met: “This is so nice!”. Dat is natuurlijk zo ontzettend fout en daar doe je je account veel pijn mee.

Waarom mensen die bots gebruiken? Als je enkele likes en/of een reactie van een bepaalde Instagrammer krijgt (en die heeft nog vaak een groot bereik ook), dan ga je eens kijken op hun profiel en ben je (als je geen weet hebt van deze truc) nog gecharmeerd ook. Oh, die influencer liket mijn posts. Zo leuk! Ik ga hem/haar volgen. En dat is waar het hen om te doen is natuurlijk.

FOLLOW LOOPS

Nog zo eentje die je tegenwoordig regelmatig ziet passeren. Op zich is het vrij onschuldig, alleen heel slim is het niet.

Bij dit trucje start persoon X een nieuw account op, in samenspraak met heel wat andere (meestal gelijkaardige) accounts. Ik zal het nu even hebben over reisbloggers. Een aantal reisbloggers spreken af om een loop te doen, ze starten hiervoor een nieuw account. Dat account gaat al die reisbloggers in dat groepje volgen. Vervolgens gaat dat groepje reisbloggers op zoek naar mensen die willen mee doen met de loop.

Bedoeling is: volg iedereen die dat loop account volgt, en al die personen zullen jou ook gaan terug volgen. Et voilà, vaak doen er zo’n 300 mensen (meer of minder kan natuurlijk ook, afhankelijk van het ‘succes’) mee aan zo’n loop dus dan knipper je even met je ogen en je krijgt een heleboel volgers bij. Voordeel: dit zijn natuurlijk échte volgers en vaak zijn ze mogelijk ook wel geboeid door wat je doet, maar dan nog… Ze zijn op je follow button komen klikken omdat ze zélf meer volgers wilden, niet omdat ze in eerste instantie echt oprecht interesse hebben in wat jij zegt of doet. Dus ook deze volgers zullen niet heel vaak komen piepen op je account en op termijn spookvolgers worden. Heb je ook weer niets aan.

ENGAGEMENT PODS

Deze komt super veel voor. Ook onder ondernemers. En ik ga deze topic starten met een bekentenis. Ook ik zat ooit in een engagement pod. Zo’n twee jaar geleden, toen ik nog niet helemaal inzag dat ook dit een manier van vals spelen is. Want hoewel er geen computers of geld aan te pas komt, is ook dit niet helemaal eerlijk. Dat zie ik nu.

photo-1501504905252-473c47e087f8.jpg

Wat is een engagement pod? Je spreekt met enkele gelijkgezinden (ondernemers, influencers, mamabloggers, …) af om elkaars foto’s te gaan liken en becommentariëren. Hier komt dus geen bot of valse volger aan te pas. Je doet het allemaal zelf, iedereen gaat ‘manueel’ bij elkaar komen liken en reageren. Dit kunnen groepjes zijn van pakweg 5 mensen tot 500 mensen. Die groepjes worden op Instagram zelf samengesteld, maar nog vaker in apps als Whatsapp of Telegram. Je dropt er een linkje als je een nieuwe foto online hebt geplaatst, en de deelnemers doen hun ding.

Ik zat zelf in een groepje, en we hoopten gewoon dat we elkaar een boost konden geven door wat te reageren en te liken bij elkaar. Ik zag er toen echt geen graten in! Eigenlijk wil je elkaar gewoon graag helpen, en als je mensen kiest in wie je oprecht interesse hebt dan is het nog zo stom niet.

Maar. Je kan het al raden. Na een tijd werd het moeilijk om élke keer een comment te verzinnen, en typte je maar snel wat om er van af te zijn. Weg échte reactie. Ook kregen volgers het in de gaten; je krijgt namelijk altijd dezelfde mensen die reageren op je post + nog een paar ‘echte’ reacties. Dit staat niet leuk op je account en ruikt al snel naar afgesproken.

Daar doe je best niet aan mee. Je authentieke zelve zijn werkt nog steeds het best.

Conclusie van al dat vals spelen?

Leg je focus dus niet op cijfers. Staar je niet blind op wat je collega of concurrent (zogezegd) heeft bereikt. Durf eens verder kijken dan je neus lang is, en misschien ontdek je nu wel dat het allemaal niet zo echt is. Als het wél zo is, des te beter en leer dan van die persoon. Kijk wat hij/zij doet, wat jij misschien ook zou kunnen toepassen. Gelukkig is het een minderheid die deze technieken toepast!

Wil je weten hoe je wél authentiek je account kan doen groeien?