Dé social media trends voor 2019: bijblijven is de boodschap!

Bijna december dus tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. 2019 al dames en heren, jawel. De tijd vliegt, nietwaar? Ook op social media gebied staat de klok niet stil. Elke week komen er nieuwigheden bij, het is soms moeilijk om te volgen.

Maar! No panic in the disco please, ik volg het voor jullie op de voet en selecteerde een aantal must follow trends. Trends voor het nieuwe jaar die jij als ondernemer niet over het hoofd mag zien wil je nog gezien worden.

Hier komen ze!

Stories, stories, stories, ….

In 2018 werden elke maand meer en meer Stories gemaakt. Op Instagram natuurlijk, maar ook op Facebook. Het is niet meer weg te denken. Uit mijn eigen mini marktonderzoek (een simpele poll naar mijn volgers) bleek ook dat meer mensen Stories kijken dan een foto op je feed. Het is de FOMO die het hem doet, mensen zijn bang om ‘iets’ te missen dus zullen ze sneller op Stories klikken!

Wil je relevant blijven of worden? Plaats dan minstens enkele Stories per dag. En laat jezelf 1 keer per dag zien aan je volgers. Zo zo zo ontzettend belangrijk dat jouw potentiële klanten een gezicht kunnen plakken op het bedrijf dat tegen hen ‘praat’! Stories zijn gewoon de nieuwe maatstaf, punt. Focus hier dus gerust op in 2019.

Ben je een echte durver? Ga dan live op je Facebook of Instagram. Ook live streaming wordt nog belangrijker in het nieuwe jaar.

Maak een groep

Communities zijn en blijven ontzettend belangrijk en dat zien we in de stijging van het gebruik van groepen. Zo maakte ik eind vorig jaar de groep ‘Globetrottende Gezinnen’ aan voor mijn blog Reismicrobe, ondertussen zitten hier meer dan 1150 leden in. Super veel potentieel dus!

Denk dus zeker eens na over het feit of jouw zaak een groep kan gebruiken: bij welk probleem zou jij je klanten nog beter kunnen helpen in een besloten community? Facebook lanceerde onlangs ook ‘Social Learning’, wat wil zeggen dat jij eenheden kan aanmaken in je groep en je leden deze kan laten volgen, zoals een online cursus eigenlijk. Dit gaat zeker nog uitbreiden in de toekomst en zal volgens mij super veel mogelijkheden bieden.

Luister je wel?

Het is enorm opvallend dat we vaak vergeten om in de gaten te houden wat er over ons gezegd wordt. SOCIAL media remember, net zoals in het echte leven wordt er over ons gebabbeld. Krijg je een bericht, reageer! Geeft iemand een comment, reageer! Word je ergens getagd, reageer!

Ga ook af en toe eens zelf op zoek: hebben er mensen je ergens vermeld, hebben ze in je bedrijf ingecheckt, geven ze je ergens een recensie: ga ermee aan de slag en laat het niet links liggen. Met de tool ‘Awario’ kan je dit zelfs gaan bij houden, wie wat waar over je zegt… Het kan je maar wat opleveren!

dream.jpg

Team up, zoek partnerships

Volgend jaar wordt het nog belangrijker om te gaan samenwerken.

Zoek gelijkgestemde accounts om samen bijvoorbeeld een leuke winactie op te zetten, of organiseer een top evenement zodat je samen méér bereik hebt op social media. Je kan elkaar alleen maar versterken online.

Durf ook in zee gaan met influencers, zoek doordacht naar een gezicht voor je merk/bedrijf/dienst en laat hem of haar je brand ambassador zijn. Nee hoor, dat hoeven niet per se de accounts met miljoenen volgers te zijn. Ook micro influencers (met 5000 tot 50 000 volgers) kunnen je helpen, zij hebben een specifieke niche en kunnen daardoor snel jouw doelgroep bereiken.

Chatbots & messenger marketing

De cijfers liegen er niet om. Direct je klanten aanspreken via Messenger-apps levert op. Waarom het zo interessant is? In vergelijking met e-mail marketing is de open rate bij messenger marketing gigantisch: tot wel tien keer hoger.

Bij messenger marketing breng je je boodschap naar klanten die zich hebben ingeschreven om de berichten te ontvangen, dus die zijn sowieso geïnteresseerd in wat jij wil vertellen. Zijn ze dat niet (meer), dan schrijven ze zich ook heel vlot uit waardoor deze marketing minder snel tot frustratie leidt bij je volgers. Een ander voordeel is natuurlijk dat je klant naast je geautomatiseerde berichten ook écht in gesprek kan gaan met jou. Velen zien chatbots daarom als een waardevolle en authentieke manier om in nauw contact te staan met je klant.

Voilà, dit zijn volgens mij dé social media trends voor 2019. Heel benieuwd welke nieuwigheden er volgend jaar weer zullen opduiken, want dat dat gebeurt staat buiten kijf. Ik ben heel benieuwd welke van de vijf bovenstaande trends jij gaat volgen? Laat maar weten in een reactie.

Knallen maar op social media in 2019!


NIes CoolsComment