IGTV: hoe zet je Instagram TV slim in voor jouw bedrijf?

Het zal je vast niet ontgaan zijn, vorige maand op 20 juni lanceerde Instagram (weer!) een nieuwe feature: Instagram TV. Ze lijken daarmee YouTube nog feller te willen beconcurreren en waarom ook niet want na de Snapchat feature 'Stories' kan ook dit een groot succes worden. 

Wat is IGTV?

igtv-instagram-1529926576.jpg

Met IGTV kan je je eigen kanaal aanmaken waarop je langere video's kan plaatsen dan pakweg op je feed of in Stories. Iedereen kan zo'n kanaal aanmaken en starten met het delen van video's, niets moeilijk aan! 

Met IGTV kan je een video delen van max. 10 minuten, dat is al heel wat! Grotere accounts krijgen zelfs 1 uur schermtijd. Instagram heeft trouwens al laten weten dat de limieten op termijn verdwijnen, zodat je helemaal los kan gaan! 

Hoe kan ik hier als ondernemer baat bij hebben? 

Schiet deze nieuwe functie zeker niet af als 'tijdelijk', of 'het zal wel iets voor de jeugd zijn', ... Neen, als ondernemer kan jij IGTV ook écht als een waardevol kanaal gaan inzetten want hoe je het ook draait of keert, video is zo ontzettend belangrijk geworden. 

En in het geval van IGTV (en Stories), vertical video. Langwerpige filmpjes worden steeds belangrijker aangezien mensen alles vanop hun smartphone zijn beginnen doen, hier speelt IGTV dan ook handig op in.

Omdat verticale video's nu vaak gebruikt worden op Stories of bv. in Snapchat, voelt dit voor de gebruiker authentieker. Echter. Speel hier op in. Jouw video's hoeven niet gelikt te zijn of opgenomen in een studio, hou gerust zelf je smartphone vast om vanuit je woonkamer jouw publiek toe te spreken. 

het kollektief-38.jpg

Vijf tips voor je er invliegt

Test op je persoonlijk profiel, zo kan je lekker knoeien voor het echte werk! Hier heb je minder volgers, die je ook nog eens allemaal persoonlijk kent dus laat ze maar eens goed lachen met jouw testers. Zo weet je waar je aan begint als het 'voort echt' is.

Ga niet overhaast te werk, niks moet. Alles mag. Je hoeft niet meteen te starten. Vaak krijg ik paniekerige berichtjes van ondernemers: wat MOET ik daar nu weer mee? Zie het als een kans, niet iets dat moet. Zie het als iets waar je je zeg kan doen, andere ondernemers kan helpen en een extra kanaal dat je kan inzetten om jouw unieke doelgroep te bereiken. Maar doe het gerust op jouw tempo. Dat moet niet vandaag. 

Denk na over terugkerende video's en werk in rubrieken die maandelijks terugkomen. Zo zie ik iemand maandelijks een Q&A doen over zijn favoriete stad New York, en zie ik ondernemers die elke week een kijkje geven in hun dag. Met terugkerende rubrieken maak je het jezelf gemakkelijk én je volgers hebben iets om naar uit te kijken! 

Keep it real: geen afgeborstelde bedrijfsvideo's maar jij die praat in de camera! Verticale video leent zich hier helemaal toe, gewoon je smartphone in de hand en babbelen maar. Wil je toch graag upscalen, zorg dan voor een statiefje en een microfoon. Meer heb je tegenwoordig echt niet nodig om uit te blinken. Het gaat over WAT je vertelt. 

Gebruik video editing apps om je filmpjes te bewerken zoals bv. Quick of VideoShow. Met deze apps kan je je video's 'mooier' maken, zoals je logo of ondertitels toevoegen. Overdrijf hier echter niet in, zodat het geen kleutertekening lijkt. Na een tijdje word je hier echt handig in en is een video zo gefixt! Beloofd :-)

 

 

 

 

 

 

 

Succes met het maken van je kanaal en het creëren van video's! Ik kijk er naar uit ;-) Meer tips krijgen rond Instagram? Volg mijn account en je krijgt wekelijks de nieuwste tips. 

NIes CoolsComment